Naura tetap Juara


Buat pertama kali Kelab Rukun Tetangga (KRT) di taman kami mengadakan Pertandingan Sukaneka. Anak-anak sangat gembira dan memaklumkan hal ini kepada kami seminggu awal. Setiap hari diingatkan oleh anak-anak kepada kami tentang waktu mula sukaneka adalah pukul 8 pagi. Anak-anak kan. Mereka sangat teruja kalau bab bermain ni.

Maka, pada pagi Sabtu lagi anak-anak telah bangun awal 2 jam daripada waktu berkumpul. Tanpa disuruh, mereka boleh mandi dan bersiap berpakaian sukan dengan jayanya.

Sebelum itu kami ajak anak-anak pergi makan pagi dahulu. Mereka mula mengeluh kerana kami tidak kotakan janji. 5 minit lagi nak pukul 8. Kami pula mengajak untuk sarapan. Memang merajuklah... Sebenarnya, kami boleh fikirkan. Kebiasaan aktiviti tidak akan dimulakan tepat pada waktunya. Tapi, disebabkan rasa integriti yang tinggi dengan jadual, kami akur dengan janji kami dengan anak-anak.

Dan, sebagaimana telahan kami, acara pertama yang disertai oleh kanak-kanak berusia 1-3 tahun bermula pukul 8.35 pagi. Di antara tempoh acara tersebut, sempat kami semak nama Nufail dan Naura di kaunter pendaftaran. Nama Naura tiada. Sedangkan namanya telah diberi 3 hari awal. Sedih juga. Mujurlah masih ada kekosongan.

Acara untuk umur 7-9 tahun mengambil masa hampir 30 minit untuk persediaan. Bawa bola ping pong dalam sudu je pun... Kenapa macam ni ya? Ada kekurangan dalam aktiviti ini. Tiada papan makluman tentang jadual acara. Nama-nama peserta dipegang kemas oleh urusetia. Sepatutnya ditampal. Walaupun sekadar nak suka-suka, tapi biarlah bersistematik.

Waktu sudah menghampiri pukul 9 pagi. Kami dah lapar. Anak-anak yang hendak memasuki acara pun belum makan. Kami ingin menunggu sehingga acara anak-anak selesai dahulu.

Main tak sampai 5 minit. Tapi seronok tu ada. Dapat bersorak untuk anak-anak, dan mengambil gambar kenangan buat mereka. Kumpulan Naura menjuarai tempat pertama. Nufail kalah disebabkan pasukannya lambat. Biasalah. Adat pertandingan, ada menang, ada kalah. Hadiah perlu dituntut pada waktu petang. Jadi, masing-masing pulang ke rumah untuk berehat.

"Saya menang!"
"Petang nanti amik hadiah!"

Itulah yang diulang-ulang oleh Naura. Sanggup menunggu untuk dinobatkan sebagai pemenang tempat pertama. Budak kan. Memang seronok sangat.

Malangnya, nama Naura tak wujud. Hadiah tak dapat, demam je dapat. Hari yang terlalu panas... Entah panas cuaca keadaan itu atau panas di hati. Ko rasa?

Kami membeli hadiah lain untuk Naura. Sebentuk cekak rambut. Dengan memberitahu yang makcik urusetia tadi lupa bagi. Kami laki bini dah tipu sunat. Termasuklah Nufail sekali ikut sama menipu. Kasihan sangat. Macam mana nama boleh tercicir? Nama budak yang tidak menang boleh je dapat hadiah tu. Adakah anak xxx? Kalau cakap, akan timbulkan fitnah pula. Biarkan sahaja. Mereka mengambil hak anak kami.

Kenapa tidak dimaklumkan kepada penganjur? Jika diadukan, hal ini akan menjadi semakin besar. Besar kemungkinan, kami yang akan dipandang teruk. Seolah-olah berkeinginan sangat hadiah yang tidak seberapa itu. Bukan. Ini berkaitan dengan jiwa seorang kanak-kanak. Kami tahu hadiah itu bukanlah mahal, tapi erti hadiah tu berbeza di sudut pandangan budak. Impian dan harapan budak boleh hancur disebabkan sikap orang tua. Oleh itu, kami beralah. Demi anak kami.

Buat Naura. Walaupun nama tidak tersenarai, Naura telah membuktikan Naura adalah juara di hati ibu, abah dan Nufail. Sayang kamu.

2 comments:

  1. sampainya hati, sepatutnya dah menang kenalahh bagi hadiah haish

    ReplyDelete